Ekonomi Malaysia di Landasan yang Betul

Menteri Perdagangan Malaysia Mustapa Mohamed berkata keputusan Moody untuk mengekalkan penarafan kredit kedaulatan Malaysia pada A3 menunjukkan bahawa negara berada di landasan yang betul.

KUALA LUMPUR: Menteri Perdagangan Malaysia Mustapa Mohamed berkata pada hari Selasa (12 Jan) keputusan Moody untuk mengekalkan penarafan kredit kedaulatan Malaysia pada A3 pada hari Isnin menunjukkan bahawa negara berada di landasan yang betul.

"Dalam keadaan tertentu, ia adalah untuk kredit kami, "katanya. "Walaupun cabaran semasa, kami mengekalkan pengadaran kami, walaupun berlainan (dipotong) daripada positif kepada stabil, ia pergi untuk menunjukkan kita berada di landasan yang betul walaupun ia adalah mencabar."

Pada Isnin Menteri di Pejabat Perdana Menteri Abdul Wahid berkata penurunan yang berlainan di negara ini daripada positif kepada stabil tersebut mencerminkan persekitaran global dan tidak mencerminkan asas-asas kukuh negara ini menikmati.

Bagaimanapun Mustapa berkata, angka eksport adalah lebih rendah daripada yang dijangkakan berikutan kelembapan ekonomi global. Pengeluaran industri pada bulan November meningkat 1.8 peratus - paling perlahan sejak Julai 2014 dan juga di bawah ramalan median sebanyak 4.0 peratus daripada satu tinjauan Reuters ahli ekonomi.

Beliau majlis kementerian eksport kini mencari cara untuk meningkatkan eksport negara, termasuk menerokai pasaran baru. Malaysia, ekonomi Asia Tenggara ketiga terbesar dan gas serta komoditi pengeksport, telah terjejas teruk oleh kejatuhan harga minyak dan kelembapan di China, pasaran eksport terbesar Malaysia.

Ringgit paling teruk pelaku tahun lepas Asia, merosot 20 peratus berbanding dolar pada tahun lepas. Harga minyak yang lebih rendah yang memaksa kerajaan untuk menentukurkan belanjawan 2016 berikutan kekurangan dijangka dalam pendapatan, manakala pemotongan perbelanjaan lanjut mungkin pada kad selaras dengan usaha Malaysia untuk mengekang defisit fiskal.